Koučovací rozhovory jsou poměrně specifické. Zajímá vás, čím se při nich řídit z pohledu kouče? Jaké otázky pokládat a na co při tom nezapomínat?
CO SPRÁVNĚ VEDENÝ KOUČINK DOKÁŽE?
Koučink rozvoje osobnosti pomáhá člověku plně využívat jeho schopnosti, možnosti a potenciál. Velmi zjednodušeně bychom přitom mohli říct, že koučink nehledá kořeny problémů v minulosti, ale cílí na budoucnost.
POHODOVÉ A DŮVĚRNÉ PROSTŘEDÍ
V prvé řadě se snažte pro koučovaného vždy vytvořit prostředí, ve kterém se bude cítit bezpečně a pohodlně. Samozřejmostí je přitom nutnost dodržovat princip mlčenlivosti. Koučovaní většinou nestojí o to, aby je u kouče někdo jiný viděl, nebo je zbytečně vyrušoval.
AKTIVNÍ A POZORNÉ NASLOUCHÁNÍ
Při rozhovoru se zaměřte především na aktivní a pozorné naslouchání druhé straně. Dopřejte koučovanému plný prostor k tomu, aby mohl plně rozvinout své myšlenky bez jakéhokoliv soudu, kritiky, nebo třeba soupeření.
VYHNĚTE SE RADÁM A HODNOCENÍ
Začátečníci v oboru koučování se obvykle shodnou na jedné věci. A to té, že nejtěžší věcí, kterou se museli naučit, je nevkládat do koučovacích rozhovorů vlastní hodnocení, názory a rady. Nespřádejte proto ve své mysli dohady a hodnocení o koučovaném. Tím byste koučovací rozhovor jen zbytečně utnuli.
POKLÁDEJTE OTEVŘENÉ OTÁZKY
Co se samotných otázek týče, pokládejte koučovanému otevřené otázky, které jej povedou k přemýšlení. A které budou zároveň podněcovat váš rozhovor.
DODRŽUJTE STRUKTURU ROZHOVORU
Někteří začínající koučové si občas stěžují, že struktura koučovacích rozhovorů je zbytečně kostrbatá a složitá a že by to nejraději dělali jinak. Je ovšem důležité si uvědomit, že koučink nesymbolizuje rozhovor dvou kamarádek u kávy.
VŠE REKAPITULUJTE
V průběhu rozhovoru věnujte čas tomu, abyste vše zrekapitulovali a znovu zopakovali důležité body, ke kterým koučovaný v průběhu koučování došel. Zároveň jej vyzvěte, aby vám potvrdil, že to říkáte správně. A že pokud bude chtít, může kdykoliv cokoliv doplnit.
VIZUALIZACE JE DŮLEŽITÁ
Někteří lidé jsou orientovaní spíše vizuálně a aby se v celé situaci zorientovali, pomáhá jim, když vidí nejrůznější poznámky a nákresy. Pokud je to případ i vašeho klienta, věnujte vizualizaci dostatek času.
Více článků z oblasti osobního rozvoje najdete na www.marketahamrlova.cz.